Kjøpsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett
Innledning
Mikopet er et norsk selskap, som selger fra Norge. Ingen skjulte tilleggsutgifter. Mikopet er en nettbutikkfor salg av utstyr til hunder, katter og andre kjæledyr. Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller
Avtalen Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
Partene
Selger er: Mikopet AS, org.nr. 925610828, Pottemakerveien 8, 0954 Oslo, E-post: post@mikopet.no, Tel: 22 34 33 37, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
Pris ved kjøp Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
Generelle prisendringer På generelt grunnlag vil alle priser stadig være gjenstand for endring og vil bli endret uten forvarsel. Det er kunden sitt ansvar å holde seg oppdatert på eventuelle prisendringer.
Rabatter og tilbud Alle salg og tilbud gjelder så lenge lageret rekker.
Skrivefeil og feilprising Skrivefeil i tekster og feilprising kan forekomme og vi forbeholder oss retten til å stoppe, kansellere eller tilbakekalle ordre og tilbud som berøres av slike feil.
Avtaleinngåelse Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
Betalingen Du kan betale med Visa, Mastercard, Paypal, Vipps og Klarna faktura/delbetaling. Du blir stegvis ledet gjennom betalingsprosessen så snart du velger ønsket metode.
Vipps: Betal enkelt med Vipps ved utsjekking. Eventuelle retursummer blir refundert til det kortet som er tilknyttet din Vipps-konto. For eventuelle spørsmål kontakt Vipps kundeservice, eller på telefon: 22 48 28 00 (mandag til fredag 08-20, lørdag 10-18, og søndag 11-19).
Kortbetaling: Bruk av kredittkort eller debetkort belaster kortet samme dag som bestillingen blir gjort.
PayPal: PayPal belaster deg samme dag som bestillingen blir gjort.
Klarna:
Klarna Faktura (30 dagers betalingsfrist): Velger du å betale med Klarna Faktura, mottar du en faktura på e-post når pakken sendes fra oss. Fakturaen forfaller innen 30 dager fra varens forsendelsesdato.
Klarna Delbetaling eller Konto: Dette alternativet er tilgjengelig i kassen. Faktura sendes til den samme e-postadressen som ble oppgitt ved bestilling.
Vennligst merk følgende ved valg av Klarna faktura/delbetaling:
Klarna kan kontaktes på telefon 21 01 89 91 (mandag til fredag 08-18) eller besøk www.klarna.no
Ved retur av hele eller deler av ordren, og hvis faktura er valgt som betalingsmåte, har du muligheten til å utsette forfallsdatoen kostnadsfritt på www.klarna.no. Unnlater du å gjøre dette, kan det påløpe purregebyr før returen er mottatt og behandlet. Kunden er ansvarlig for eventuelle purregebyrer. Ved byttebestilling trenger du ikke å registrere returen hos Klarna, da du skal forholde deg til samme faktura når du bytter.
Levering Vi leverer ikke til Svalbard Levering har skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt produktet. Vi i Mikopet AS gjør alt vi kan for å få ut varene til deg så raskt som mulig. På virkedager pakker vi varer fortløpende etter hvert som bestillinger kommer inn. Normalt hvis bestillingen er inne før 13.00 på virkedager så klarer vi å sende varene samme dag og da er den fremme de fleste steder i Norge neste virkedag.
Levering skjer med Bring / Posten og i henhold til deres rutiner og leveringstider. Derfor har du normalt varen levert mellom 1-3 virkedager etter at pakken er sendt fra oss. Mikopet AS skal uansett levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen eller til avtalt hentested.
Risikoen for varen Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt «Levering»
Definisjon angrerett og reklamasjon Reklamasjonsrett er ikke det samme som Angrerett. Angrerett vil si at du har ombestemt deg, og allikevel ikke ønsker de bestilte produktene. Hvis det er noe feil med produktet, skal du benytte deg av reklamasjonsretten (les om reklamasjon lenger ned på siden).
Angrerett – 30 dager åpent kjøp: Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. Mikopet gir 30 dager utvidet angrerett på de fleste varer. Kjøper får alle pengene tilbake, uten spørsmål. Angreretten gjelder normalt ikke på forbruksvarer som fôr, snacks og kosttilskudd.Du må gi Mikopet AS melding om bruk av angreretten innen 30 dager etter at varen er mottatt. I denne fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag blir fristen forlenget til nærmeste virkedag. Kjøper behøver ikke å oppgi noen grunn for å bruke angreretten.
Testing av varene Kjøperen har rett til å teste varene på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon uten at angreretten bortfaller. Hvis testing og prøving av varen går ut over hva som er nødvendig og forsvarlig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen. Mikopet forutsetter at varen tilbakeleveres i samme stand og mengde som den ble mottatt. Dette gjelder også forpakningen. Produktet må returneres i en slik stand at den kan selges på nytt. Hvis varen ikke tilfredsstiller disse kriteriene vil den bli ansett som en brukt vare og angreretten frafaller.
Angrerett på brukte varer Dersom varen ikke svarer til forventningene ut fra produktbeskrivelsen, kan angreretten allikevel benyttes innen 30 dager selv om varen er brukt. Når brukte varer returneres, vil det bli foretatt en verdivurdering av varen, og kunden vil få tilbakebetalt kjøpesummen fratrukket verdireduksjonen (jf. Angrerettloven § 25, tredje ledd). Normalt vil det ikke være mulig å re-selge en brukt vare, og varens verdi blir satt til null verdi. Både forpakning og produktet blir bedømt.
Melde angreretten Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper velger selv hvordan angreretten meldes til selger, men kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende. For å dolumentere angrefristen bør meldingen derfor skje skriftlig via post@mikopet.no. Bruk gjerne vårt angrerettskjema som kan lastes ned fra denne siden. Vi må ha beskjed om ordrenummer og varekoden for produktet/ene du returnerer. Denne informasjonen står i ordrebekreftelsen som du mottok på epost. Informasjon om kjøpsloven finner du på http://www.forbrukerradet.no/.
Angrefristen begynner å løp
Ved kjøp av enkeltstående varer løper angrefristen fra dagen etter at varen(e) er mottatt.
Selges et abonnement, eller avtalen innebærer regelmessig levering av identiske varer, vil fristen løpe fra dagen etter at første forsendelse er mottatt.
Hvis kjøpet består av flere leveranser, løper angrefristen fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Manglende informasjon om angrerett og standardisert angreskjema Dersom Mikopet AS ikke opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema før avtaleinngåelsen, blir angrefristen automatisk utvidet til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen. Det samme gjelder hvis det mangler opplysninger om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Hvis Mikopet AS sørger for å gi disse opplysningene i løpet av disse 12 månedene, vil angrefristen utløpe 30 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene
Tilbakelevering av varer ved bruk av angreretten Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Tilbakelvering skal KUN skje med BRING/POSTEN med mindre varene leveres direkte til Mikopet sin adresse for avsenders regning og risiko. Pakker fra andre frakteselskaper enn Bring/Posten som blir liggende i butikk blir ikke hentet og returnerer til avsender for avsenders regning og risiko.
Ingen gebyrer Mikopet tar ingen gebyr ved bruk av angreretten. Kjøpesummen bli refundert senest 14 dager fra mottatt returvare. Mikopet AS har rett til å holde betalingen tilbake inntil varene fra kjøperen er mottatt, eller til kjøper har fremlagt dokumentasjon på at varene er returnert.
Kunden betaler for returfrakten Det er viktig å vite at kjøper selv må betale for returfrakten, med mindre annet er avtalt. (jf. Angrerettloven § 8, første ledd bokstav i).
Du får pengene tilbake Du vil motta en kreditnota med en oversikt over den økonomiske statusen. Korrekt beløp utbetales til den kontoen hvor beløpet ble utbetalt fra.
Har du kjøpt varene med faktura? Da kan du betale kun for de produktene du ønsker å beholde. Resten blir tilbakebetalt automatisk fra faktureringsselskapet, og du slipper å få ny faktura tilsendt. Du mottar en kreditnota når returen er behandlet. Eventuell returporto faktureres deg separat i etterkant.
OBS, kontakt fakturaleverandør: Husk at når du har kjøpt med faktura eller avbetalingsordning, så er det ikke lenger Mikopet som står for tilbakebetaling av penger. Du MÅ gi beskjed til klarna på deres kundeservice sider: www.klarna.com/no/kundeservice at ordren blir kansellert eller redusert. Du få purregebyrer fra Klarna hvis du ikke i tide gir dem beskjed om at varene returneres. Klarna kan også nås på telefon: 21 01 89 91.
I visse tilfeller er det ikke mulig å benytte angreretten
Spesialbestilte produkter: (regulert i Angrerettloven § 22: Direktivet artikkel 16, Direktivets fortale nr. 49) Disse er tilpasset din smak, og kan være veldig vanskelig/umulig for oss å selge
Bedriftskjøp Vi gjør oppmerksom på følgende utdrag fra angrerettloven: Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet (jf. Angrerettloven § 5, punkt a). Forbrukerrådet har egne sider med informasjon om angrerett. Gå til www.forbrukerrådet.no.
Uavhentede varer Transportør sender ut påminnelser dersom du glemmer å hente en bestilt vare. Mikopet står ikke ansvarlig for transportøren sine rutiner og hentemeldinger. Du står selv ansvarlig for å ha kontroll med at sendingen kommer frem. Transportør returnerer nå automatisk varene etter 7 dager. Hvis du ikke henter varene eller er hjemme på avtalt hentetidspunkt vil du bli belastet.
For Pakker under 10KG et beløp på Kr. 249,- for returporto og håndtering
For Pakker over 10KG et beløp på Kr. 399,- for returporto og håndtering Eventuelt restbeløp vil bli tilbakebetalt innen 14 dager etter mottatt returvare. Uavhentede varer omfattes normalt ikke av angreretten. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
Forsinkelse og manglendelevering Kjøpers rettigheter og frist for å melde krav Dersom Mikopet AS ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig til e-post: post@mikopet.no
Oppfyllelse Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse. Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet. Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende. Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
Reklamasjon - Mangel ved varene og kjøpers reklamasjonsfrist og rettigheter: Reklamasjon betyr at det er noe galt med varen(e) eller forsendelsen. Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen 2 måneder fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjonsretten må skje senest 2 år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Pengene tilbake Du får igjen pengene inkludert porto, ekspedisjonsgebyr, tollavgifter, oppkravsgebyr. Dette gjelder kun når hele kjøpet returneres. Vi betaler også for rimeligste returfrakt. Pengene bli refundert innen 14 dager etter mottatt retur. Det er viktig at du i pakken vedlegger informasjon om ordrenummer og varekoden for produktet/ene du ønsker å returnere.
Meld fra om reklamasjonen
For å dokumentere reklamasjonen MÅ du melde fra skriftlig til post@mikopet.no. Fortell hva som er galt med produktet, eller hva du er misfornøyd med. Legg ved bilder eller film av produktet/feilen, hvor feilen synes. Vi anbefaler bruk av film ved tekniske produkter og der det ellers er mulig. Det blir enklere for oss å vurdere problemene hvis det fremlegges på best mulig måte for oss. Dette minimerer risikoen for at du returnerer varen på feil grunnlag.
Hvis det er skader på produktet, så vis også bilder av den skadede emballasjen. Nærbilde og oversiktsbilde. Vi besvarer normalt eposten (innen 24 timer i ukedager) og fortelle deg hva du videre må gjøre.
Mikopet vil vurdere saken og hvis vi er enige eller ikke finner løsninger på problemet vil det bli godkjent at varen leveres i retur.
Retting eller omlevering Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
Tilbakelevering av varer ved bruk av reklamasjonsretten Tilbakelvering skal KUN skje med BRING/POSTEN med mindre varene leveres direkte til Mikopet sin adresse for avsenders regning og risiko. Pakker fra andre frakteselskaper enn Bring/Posten som blir liggende i butikk blir ikke hentet og returnerer til avsender for avsenders regning og risiko.
Kunder med avtale om fast levering av varer:
Dette er ikke et abonnement Selv om tjenesten lett omtales som "abonnement", så er det egentlig ikke det. Avtalen inneholder ingen kontrakt, ingen bindingstid og ingen signatur. Altså dette er en helt åpen avtale om fast levering av varer. Avslutt i det øyeblikket du måtte ønske.
Ingen bindingstid Avtalen kan avsluttes når som helst og krever ingen dialog med Mikopet eller noen form for godkjenning.
10% rabatt på hele butikken
Som abonnementskunde får du alltid fast 10% rabatt på alle varer i hele butikken
*Noen varer vil ikke være omfattet av dette tilbudet
Tilbudet kan bli endret uten varsel
Ingen kompliserte kuponger og kvantumsrabatter, ganske enkelt
Rabatter på rabatter er ikke mulig
Hvordan betales fast levering? Belastning / betaling av varen trekkes fra din konto samme dag som varen sendes. Ingen forskuddsbetaling
Pause fast levering Ingen problemer. Pause og restart gjør du så ofte du vil på "dine sider" (som du finner øverst til høyre på nettsiden). Bestillinger som allerede er i pakke/leveringsprosess må håndteres som en normal angrerett eller reklamasjon, derfor anbefaler vi at du pauser abonnementet minst 2 dager før levering
Permanent stoppe fast levering Ingen problemer. Dette gjør du på "dine sider" (som du finner øverst til høyre på nettsiden) Bestillinger som allerede er i pakke/leveringsprosess må håndteres som en normal angrerett eller reklamasjon, derfor anbefaler vi at du pauser abonnementet minst 2 dager før levering
Priser Varene kjøpes til den prisen som er gjeldende i øyeblikket for utsendig og betaling av varen. Hvis for eksempel produktet har en rabatt dagen før eller dagen etter utsending, så vil ikke slike rabatter gjelde for salget. Priser på fast-leveringsprodukter endres etter like betingelser som alle andre produkter.
Alltid den beste rabattprisen Kjører vi rabatt på fast levering - produktet på leveringsdagen, så får du denne rabatten. Du får ikke rabatt på rabatt, derfor godskriver vi kun den beste rabatten. Automatisk fratrekk av slike rabatter gjelder KUN for generelle % rabattkampanjer som kjøres for det produktet du har fast levering på. Vi gir ikke automatisk fratrekk for andre typer kampanjer som kjøres (f.eks. rabattkoder, 2 for 1, kjøp X få Y i rabatt og alle andre typer kampanjer).
Legge engangskjøp til fast levering. Det lar seg gjøre å legge til "engangskjøp produkter" til neste fast-leverings forsendelse. Dette gjøres intuitivt ved at det kommer opp et valgalternativ når du legger varene til handlekurv.
Rabatterte/ikke-rabatterte produkter som legges til fast levering
Det er prisen eller rabattprisen i øyeblikket når det legges til neste faste-levering, som ligger til grunn for prisen du betaler når varene leveres. Ikke prisen den dagen varen leveres, uansett om den er rabattert eller ikke rabattert på forsendelsetidspunktet.
Gratisforbruk av hundeposer (bæsjeposer).
Så lenge lageret av Mikopet hundeposer rekker
Tilbudet kan bli fjernet eller erndret uten varsel
Gjelder kun for Mikopet hundeposer
4 pack Mikopet hundeposer leveres med hver abonnementbestilling
Maks ett stk. 4pack (fire ruller) per måned
Tilbudet gjelder ikke for abonnement på kattefõr
Selgers rettigheter ved kjøpers mislighold Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Garanti Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler.
Personopplysninger Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
Konfliktløsning Klager rettes til Mikopet AS innen rimelig tid. Ved eventuelle tvister vil Mikopet AS følge Forbrukerklageutvalgets avgjørelse https://www.forbrukerklageutvalget.no/. Begge parter aksepterer Oslo som verneting. Tvisteloven § 4-6, Avtalt verneting. Ved en eventuell tvist kan du følge klageguiden til forbrukerrådet. Denne beskriver hvordan du skal gå frem med din klage. Du finner klageguiden til forbrukerrådet her: https://www.forbrukerradet.no/klageguide/. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon: 23400600. Europakommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Klagen inngis til: http://ec.europa.eu/odr