Laster inn...

Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller

Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

Partene

Selger er: Mikopet AS, org.nr. 925610828, Pottemakerveien 8, 0954 Oslo, E-post: post@mikopet.no, Tel: 22 34 33 37, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

Pris ved kjøp

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære. 

Generelle prisendringer

På generelt grunnlag vil alle priser stadig være gjenstand for endring og vil bli endret uten forvarsel. Det er kunden sitt ansvar å holde seg oppdatert på eventuelle prisendringer.

Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

Betalingen

Du kan betale med Visa, Mastercard, Paypal, Vipps og Collector faktura. Du blir stegvis ledet gjennom betalingsprosessen så snart du velger ønsket metode.

Mikopet AS kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, blir kjøpesummen reservert på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

Levering

Levering har skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt produktet.
Vi i Mikopet AS gjør alt vi kan for å få ut varene til deg så raskt som mulig. På virkedager pakker vi varer fortløpende etter hvert som bestillinger kommer inn. Normalt hvis bestillingen er inne før 13.00 på virkedager så klarer vi å sende varene samme dag og da er den fremme de fleste steder i Norge neste virkedag. 

Levering skjer med Bring / Posten og i henhold til deres rutiner og leveringstider. Derfor har du normalt varen levert mellom 1-3 virkedager etter at pakken er sendt fra oss. Mikopet AS skal uansett levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen eller til avtalt hentested.

Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt «Levering»

Retur av varer – Angrerett og reklamasjon:

Last ned returskjema for angrerett og reklamasjon her

Definisjon
Reklamasjonsrett er ikke det samme som Angrerett.  Angrerett vil si at du har ombestemt deg, og allikevel ikke ønsker de bestilte produktene. Hvis det er noe feil med produktet, skal du benytte deg av reklamasjonsretten (les om reklamasjon lenger ned på siden).

Angrerett – 30 dager åpent kjøp:

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Mikopet gir 30 dager utvidet angrerett på de fleste varer. Kjøper får alle pengene tilbake, uten spørsmål. Angreretten gjelder normalt ikke på forbruksvarer som fôr, snacks og kosttilskudd.
 Mikopet AS må gis melding om bruk av angreretten innen 30 dager fra fristen begynner å løpe. I denne fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag blir fristen forlenget til nærmeste virkedag. Kjøper behøver ikke å oppgi noen grunn for å bruke angreretten.

Testing av varene

Kjøperen har rett til å teste varene på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon uten at angreretten bortfaller. Hvis testing og prøving av varen går ut over hva som er nødvendig og forsvarlig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen. Mikopet forutsetter at varen tilbakeleveres i samme stand og mengde som den ble mottatt. Dette gjelder også forpakningen. Produktet må være i en slik stand at den kan selges på nytt.

Hvis varen ikke tilfredsstiller disse kriteriene vil den bli ansett som en brukt vare.

Angrerett på brukte varer

Dersom varen ikke svarer til forventningene ut fra produktbeskrivelsen, kan angreretten allikevel benyttes innen 30 dager selv om varen er brukt. Når brukte varer returneres, vil det bli foretatt en verdivurdering av varen, og kunden vil få tilbakebetalt kjøpesummen fratrukket verdireduksjonen (jf. Angrerettloven § 25, tredje ledd). Normalt vil det ikke være mulig å re-selge en brukt vare, og varens verdi blir satt til null verdi. Både forpakning og produktet blir bedømt.

Melde angreretten

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper velger selv hvordan angreretten meldes til selger, men kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende. For å dolumentere angrefristen bør meldingen derfor skje skriftlig via post@mikopet.no. Bruk gjerne vårt angrerettskjema som kan lastes ned fra denne siden.
Vi må ha beskjed om ordrenummer og varekoden for produktet/ene du returnerer. Denne informasjonen står i ordrebekreftelsen som du mottok på epost.

Informasjon om kjøpsloven finner du på http://www.forbrukerradet.no/.

Angrefristen begynner å løpe

  • Ved kjøp av enkeltstående varer løper angrefristen fra dagen etter at varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller avtalen innebærer regelmessig levering av identiske varer, vil fristen løpe fra dagen etter at første forsendelse er mottatt.
  • Hvis kjøpet består av flere leveranser, løper angrefristen fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Manglende informasjon om angrerett og standardisert angreskjema

Dersom Mikopet AS ikke opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema før avtaleinngåelsen, blir angrefristen automatisk utvidet til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen. Det samme gjelder hvis det mangler opplysninger om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. 
HVis Mikopet AS sørger for å gi disse opplysningene i løpet av disse 12 månedene, vil angrefristen utløpe 30 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene

Tilbakelevering av varer ved bruk av angreretten

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt

Ingen gebyrer

Mikopet tar ingen gebyr ved bruk av angreretten. Kjøpesummen bli refundert senest 14 dager fra mottatt melding om bruk av angreretten.
Mikopet AS har rett til å holde betalingen tilbake inntil varene fra kjøperen er mottatt, eller til kjøper har fremlagt dokumentasjon på at varene er returnert.

Kunden betaler for returfrakten

Det er viktig å vite at kjøper selv må betale for returfrakten, med mindre annet er avtalt. (jf. Angrerettloven § 8, første ledd bokstav i).

Du får pengene tilbake

Du vil motta en kreditnota med en oversikt over den økonomiske statusen. Korrekt beløp utbetales til den kontoen hvor de ble utbetalt fra.

Har du kjøpt varene med faktura?

Da kan du betale kun for de produktene du ønsker å beholde. Resten blir tilbakebetalt automatisk fra faktureringsselskapet, og du slipper å få ny faktura tilsendt. Du mottar en kreditnota når returen er behandlet. Eventuell returporto faktureres deg separat i etterkant.

Uavhentede varer

Transportør sender ut påminnelser dersom du glemmer å hente en bestilt vare. Mikopet står ikke ansvarlig for transportøren sine rutiner og hentemeldinger. Du står selv ansvarlig for å ha kontroll med at sendingen kommer frem. Transportør returnerer automatisk varene etter 14 dager. Hvis du ikke henter varene, er hjemme på avtalt hentetidspunkt eller nekter å hente varene uten først å ha meldt ifra om angrerett før varene blir returnert, vil du bli belastet et beløp på Kr. 89,- for returfrakt, i tillegg til et håndteringsgebyr på Kr. 110,-. Eventuelt restbeløp vil bli tilbakebetalt innen 14 dager etter mottatt returvare. Uavhentede varer omfattes normalt ikke av angreretten.

I visse tilfeller er det ikke mulig å benytte angreretten

Spesialbestilte produkter:

(regulert i Angrerettloven § 22: Direktivet artikkel 16, Direktivets fortale nr. 49) Disse er tilpasset din smak, og kan være veldig vanskelig/umulig for oss å selge 

Bedriftskjøp

Vi gjør oppmerksom på følgende utdrag fra angrerettloven: Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet (jf. Angrerettloven § 5, punkt a). Forbrukerrådet har egne sider med informasjon om angrerett. Gå til www.forbrukerrådet.no.

Forsinkelse og manglendelevering -
Kjøpers rettigheter og frist for å melde krav 

Dersom Mikopet AS ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig, for eksempel til e-post: post@mikopet.no

  • Oppfyllelse
    Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse. Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
  • Heving
    Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
    Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
    Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
  • Erstatning
    Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

Reklamasjon - Mangel ved varene og kjøpers reklamasjonsfrist og rettigheter:

Reklamasjon betyr at det er noe galt med varen(e) eller forsendelsen.
Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen 2 måneder fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjonsretten må skje senest 2 år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Pengene tilbake

Du får igjen pengene inkludert porto, ekspedisjonsgebyr, tollavgifter, oppkravsgebyr. Dette gjelder kun når hele kjøpet returneres. Vi betaler også for rimeligste returfrakt. Pengene bli refundert innen 14 dager etter mottatt retur. Det er viktig at du i pakken vedlegger informasjon om ordrenummer og varekoden for produktet/ene du ønsker å returnere.

Meld fra om reklamasjonen

For å dokumentere reklamasjonen bør du melde fra skriftlig til post@mikopet.no. Fortell hva som er galt med produktet, eller hva du er misfornøyd med. Legg helst ved bilder av produktet/feilen, hvor feilen synes. Nærbilde og 1 oversiktsbilde. Vi besvarer normalt eposten (innen 24 timer i ukedager) og fortelle deg hva du videre må gjøre. 

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.


Kunder med avtale om fast levering av varer:

  • Dette er ikke et abonnement
    Selv om tjenesten lett omtales som "abonnement", så er det egentlig ikke det. Avtalen inneholder ingen kontrakt, ingen bindingstid og ingen signatur. Altså dette er en helt åpen avtale om fast levering av varer. Avslutt i det øyeblikket du måtte ønske.

  • Ingen bindingstid
    Avtalen kan avsluttes når som helst og krever ingen dialog med Mikopet eller noen form for godkjenning.

  • 10% rabatt på hele butikken
    • Som abonnementskunde får du alltid fast 10% rabatt på alle varer i hele butikken
    • *Noen varer vil ikke være omfattet av dette tilbudet
    • Tilbudet kan bli endret uten varsel
    • Ingen kompliserte kuponger og kvantumsrabatter, ganske enkelt
    • Rabatter på rabatter er ikke mulig
  • Hvordan betales fast levering?
    Belastning / betaling av varen trekkes fra din konto samme dag som varen sendes. Ingen forskuddsbetaling

  • Pause fast levering
    Ingen problemer. Pause og restart gjør du så ofte du vil på "dine sider" (som du finner øverst til høyre på nettsiden).
    Bestillinger som allerede er i pakke/leveringsprosess må håndteres som en normal angrerett eller reklamasjon, derfor anbefaler vi at du pauser abonnementet minst 2 dager før levering

  • Permanent stoppe fast levering
    Ingen problemer. Dette gjør du på "dine sider" (som du finner øverst til høyre på nettsiden)
    Bestillinger som allerede er i pakke/leveringsprosess må håndteres som en normal angrerett eller reklamasjon, derfor anbefaler vi at du pauser abonnementet minst 2 dager før levering

  • Priser
    Varene kjøpes til den prisen som er gjeldende i øyeblikket for utsendig og betaling av varen. Hvis for eksempel produktet har en rabatt dagen før eller dagen etter utsending, så vil ikke slike rabatter gjelde for salget.
    Priser på fast-leveringsprodukter endres etter like betingelser som alle andre produkter.

  • Alltid den beste rabattprisen
    Kjører vi rabatt på fast levering - produktet på leveringsdagen, så får du denne rabatten. Du får ikke rabatt på rabatt, derfor godskriver vi kun den beste rabatten.
    Automatisk fratrekk av slike rabatter gjelder KUN for generelle % rabattkampanjer som kjøres for det produktet du har fast levering på.
    Vi gir ikke automatisk fratrekk for andre typer kampanjer som kjøres (f.eks. rabattkoder, 2 for 1, kjøp X få Y i rabatt og alle andre typer kampanjer).

  • Legge engangskjøp til fast levering.
    Det lar seg gjøre å legge til "engangskjøp produkter" til neste fast-leverings forsendelse. Dette gjøres intuitivt ved at det kommer opp et valgalternativ når du legger varene til handlekurv.
    • Rabatterte/ikke-rabatterte produkter som legges til fast levering
      • Det er prisen eller rabattprisen i øyeblikket når det legges til neste faste-levering, som ligger til grunn for prisen du betaler når varene leveres. Ikke prisen den dagen varen leveres, uansett om den er rabattert eller ikke rabattert på forsendelsetidspunktet.
  • Gratisforbruk av hundeposer (bæsjeposer).
    • Så lenge lageret av Mikopet hundeposer rekker
    • Tilbudet kan bli fjernet eller erndret uten varsel
    • Gjelder kun for Mikopet hundeposer
    • 4 pack Mikopet hundeposer leveres med hver abonnementbestilling
    • Maks ett stk. 4pack (fire ruller) per måned
    • Tilbudet gjelder ikke for abonnement på kattefõr

Selgers rettigheter ved kjøpers mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, blir kjøper belastet et fraktgebyr på Kr. 89,- og håndteringsgebyr på Kr. 110,-. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler.

Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.


Konfliktløsning

Klager rettes til Mikopet AS innen rimelig tid. Ved eventuelle tvister vil Mikopet AS følge Forbrukerklageutvalgets avgjørelse https://www.forbrukerklageutvalget.no/. Begge parter aksepterer Oslo som verneting. Tvisteloven § 4-6, Avtalt verneting.
Ved en eventuell tvist kan du følge klageguiden til forbrukerrådet. Denne beskriver hvordan du skal gå frem med din klage. Du finner klageguiden til forbrukerrådet her: https://www.forbrukerradet.no/klageguide/. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon: 23400600.

Europakommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Klagen inngis til: http://ec.europa.eu/odr


Retur av varene ved angrerett og reklamasjon:

Returskjema - Reklamasjon og angrerett

Hvis det ikke er instruert noe annet, så bruk returskjemaet som kan lastes ned fra denne siden. Skjemaet fylles ut og vedlegges i returpakken. Det er uansett viktig at du i pakken vedlegger informasjon om ordrenummer og varekoden for produktet/ene du ønsker å returnere. Informasjonen står i ordrebekreftelsen som du mottok på epost. Da vet vi hvem som returnerer varene, og vi unngår misforståelser. Gi beskjed om du ønsker ny vare i retur 

Kunden er ansvarlig for varene i returprosessen

Pakk varen godt, og ta vare på kvittering for frakt. I henhold til angrerettloven er du selv ansvarlig for pakken i returprosessen.