Retur av varer: Angrerett og reklamasjon

Hva er forskjellen mellom reklamasjon og angrerett:

Reklamasjon: Det er noe galt med produktet og jeg vil returnere varen

Reklamasjon betyr at det er noe galt med forsendelsen. Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen rimelig tid. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år.

Angrerett: Jeg angrer, og ønsker å returnere varen (du betaler selv returfrakten)

30 dagers retur «no questions asked». Produkt og forpakning må være i «som ny» tilstand. Du har i henhold til kjøpsloven full angrerett. Du må returnere varen(e) innen 30 dager etter mottatt vare. Du kan betale kun for de produktene som du ønsker å beholde. Resten blir tilbakebetalt, og du slipper å få ny faktura tilsendt.


Hvordan du reklamerer og returnerer varene:

  1. Ved reklamasjon (noe er galt med produktet)
    1. meld fra til post@mikope.no. Fortell hva som er galt med produktet.
    2. Vedlegg bilder og / eller video av feilen. Er varen ødelagt i frakt må vi se bilde av den ødelagte forpakningen også som dokumentasjon overfor posten/Bring. Ta nærbilder og oversiktsbilde.
    3. Det skal være vedlagt et returskjema i pakken sammen med varen. Når du returnerer varene, vennligst oppgi ordrenummer, varenummer og årsak til reklamasjon.
    4. Pengene tilbake. Når varen er returnert, og vi har akseptert reklamasjonen, mottar du kreditnota. Du får igjen pengene inkludert porto og evt. ekspedisjonsgebyr. Porto tilbakebetales kun når hele kjøpet returneres
    5. Returetikett. Hvis du ikke benytter returetikett fra Mikopet, betaler vi KUN for rimeligste returfrakt.

  2. Ved angrerett (jeg angrer på kjøpet).
    1. Meld fra. Du behøver ikke, men det kan være lurt å melde fra til post@mikopet.no for å dokumentere angrefrist.
    2. NåDet skal være vedlagt et returskjema i pakken sammen med varen. Når du returnerer varene, vennligst oppgi ordrenummer, varenummer og aller helst årsak (ikke pålagt).
    3. Pengene tilbake (du får ikke dekket returporto).
      Når varen er returnert og akseptert av Mikopet, mottar du kreditnota. Du får pengene tilbake, men i henhold til kjøpsloven får du ikke refundert  returporto.


  3. Slik gjør du
    1. Steg 1 og 2 over er fulgt
    2. Reklamasjons og angrerettskjemaet som er vedlagt pakken fylles ut og vedlegges i returpakken.
    3. Pakk varen godt. Produktet, men også eventuell produktinnpakking skal kunne selges på nytt. Du er selv ansvarlig for skader i returprosessen.
    4. Du har to måter å returnere varen på:
      1. Skann vedlagte retur QR kode (koster kr. 129). Fyll ut online skjemaet. Det blir generert en ny QR kode som du får tilsendt på e-post. Ta med deg QR koden til posten/butikken og de vil skrive ut returetiketten for deg. Kunder som benytter angreretten vil bli trukket returfraktbeløpet fra refusjonsbeløpet.

        Denne QR koden tar deg til postens returservice hvor du kan lage returetikett link som posten/post i butikk skriver ut når du returnerer pakken.

        Hvis du ikke vil bruke QR koden kan du også vise denne linken til postens returservice:https://retur.bring.no/?q=426-MIKOPETRETUR

         


        2. Ta hånd om egen retur. Ta pakken til posten og fyll ut returetikett som du får der. Her finner du returadresse.

          1. Lever pakken på Posten/post i butikk. Kun utsalgssteder som har tjenester fra POSTEN/BRING kan brukes.
          2. Pengene bli refundert innen 14 dager etter mottatt retur. Pengene utbetales til kontoen hvor de ble utbetalt fra.